Reviderad maxkapacitet i ABB Arena Nord
Publicerad: 2021-10-14
4 496 personer varav 4 171 personer exklusive bortastå. Det är den nya maxkapaciteten i ABB Arena Nord. — Det blir ett avstamp för vårt framtida publikarbete, säger privatmarknadsansvarige Kevin Johansson.

4 902 personer har gällt som maxkapacitet för publik i ABB Arena Nord.

Det stämmer inte längre.

Västerås IK har både byggt om och reviderat sättet att räkna publik – vilket betyder att den nya maxkapaciteten är 4 496 personer vilket blir 4 171 personer exklusive bortastå.

— Efter ombyggnationerna på sektion A och sektion R inledde vi ett arbete att räkna om arenakapaciteten. I samband med det har vi också arbetat med att förändra vårt sätt att se på publiksiffror kontra beläggningsgrad och i det hur vi räknar vår totala publik.

Tidigare har exempelvis en schablonsiffra för antalet arbetande funktionärer i arenan räknats in i publiksiffran. Det sker inte längre.

— Det är en modell som förekommer och betyder inte att den tidigare modellen varit fel. Det betyder bara att vi väljer en annan väg framåt. Vi bygger nu en strategi där det viktigaste är vår beläggningsgrad. Det vill säga hur många procent av våra faktiska tillgängliga platser vi fyller och hur välfylld arenan upplevs.

— Den totala publiksiffran är egentligen relativt ointressant om du som klubb inte kan fylla den kväll efter kväll. Du kan ha en arena som tar 8 000 personer men med ett snitt på 4 500 faktiska besökare. Det blir en urusel inramning som över tid kommer vara skadlig då det nästan aldrig kommer upplevas som den här passionerade stämningen sporten bygger på. Sen kan du ha en arena som tar 4 000 personer och har 95 procents beläggningsgrad eller bättre varje match. Där kommer publiken uppleva ett ruskigt tryck och känna att det alltid är fullsatt och bra stämning. Draget till sin spets är det den stämningen och gemenskapen som gör att människor går på liveidrott. Det är den upplevelsen ingen av oss någonsin kan få från tv-soffan.

Västerås IK har redan en historia av att våga bryta mönster vad gäller publikredovisning.

— Klubben har genom åren fått mycket uppskattning av både supportrar, partners och media för transparensen att parallellt med normredovisningen antal sålda biljetter även redovisa antalet faktiska besökare på arenan. Våra medlemmar och vår publik uppskattar transparens och det här är ytterligare ett led i det.

Av de 4 496 tillgängliga platserna är 4 171 platser för hemmasupportrar. 325 platser är för bortasupportrar.

— Det betyder exempelvis att en match där bortalaget inte har ett eget följe så är det mest rättvisa sättet att räkna beläggningsgraden på max 4 171 personer. Det är den siffran som bäst beskriver intresset för matchen bland VIK-are och den siffran vi från och med nu kommer använda i vår marknadsföring och kommunikation till matcherna.

De 4 496 tillgängliga platserna består av följande.

Ståplats: 1 835 (1 510 hemmastå, 325 bortastå). 40 procent av den totala kapaciteten.

Sittplats: 2 453. 55 procent av den totala kapaciteten.

Restaurang och loger: 208. 5 procent av den totala kapaciteten.

Hur ser klubben på den fördelningen?

— Att 40 procent av vår totala kapacitet är ståplats gör att vi är en av de klubbar i Sverige med överlägset störst ståplatskapacitet. När den säljer slut är det fantastiskt givet den ruskigt starka inramning det genererar för all publik över hela arenan. Samtidigt är 55 procents sittplatskapacitet i underkant mot den efterfrågan som finns i dag. Nuvarande balans matchar inte den verklighet vi lever i år 2021 – och oavsett vad en som individ tycker om det behöver vi som klubb förhålla oss till människors faktiska beteenden och önskemål. Därför gjorde vi justeringen med fler sittplatser på sektion R.

Så sammanfattningsvis, 4 171 är siffran som gäller för en utsåld arena exklusive bortastå?

— Stämmer. Tyvärr är det sällan vår hemmastå utmanas av rejäla bortaföljen – utan normen är tyvärr att bortastå gapar tom eller att det är 5-20 personer snarare än 325 där. Givet att vi har hela 325 bortaplatser i stället för mer traditionella 150 som i många andra arenor på jämförbar nivå blir det irrelevant för oss att prata om en siffra där 325 nästan alltid är outnyttjade. Sen betyder det definitivt inte att vi inte vill skapa bästa möjliga förutsättningar för bortaföljen. Tvärtom. Hela strategin och den här kommunikationen bygger på att förmedla ett budskap där vi värderar inramningen och de faktiska människorna på plats allra högst. I det gör Hockeysupporterunionen – som bland annat representeras av VIK Supports tidigare ordförande Jimmie Andersson – ett bra arbete som verkar för att exempelvis sätta en standard på bortastå. Vi önskar inget hellre än ett massivt tryck på vår hemmastå som sedan utmanas av en fullsatt bortastå. Den akustiken, inramningen och stämningen det genererar är vad ishockeyupplevelsen handlar om för de allra flesta.

4 171 är lite skillnad mot 4 902?

— Precis så är det. Publiksiffran och beläggningsgraden är en stor och viktig fråga för våra supportrar, partners och media och ett dagligt diskussionsämne. Därför är det av högsta vikt för oss att kommunicera och nå ut med följande information, så att underlaget för bedömningen och förväntansbilden på klubben, västeråsarna och västmanlänningarna blir korrekt.

— Vi hade exempelvis en ”premiär” nu mot Vita Hästen med 3 491 sålda biljetter och 3 148 personer på plats. Av det var cirka 60 bortasupportrar. Vi hade alltså cirka 3 100 hemmasupportrar på plats i arenan. Både under försäljningen in mot matchen och efteråt uttryckte många att siffran var en besvikelse. Eftersom de baserade det på 3 100 av 4 902. Samtidigt uttryckte många på plats att ”det känns ganska fullt” – vilket det också var. Adderat till det såg vi i klubben en försäljningssiffra som, med tanke på motståndet, var ótroligt bra. Det visade tydligt på skevheten i situationen. Värderar du 3 100 personer på plats mot hemmataket på 4 171 och väger in motståndet så blir uppfattningen sannolikt mer positivt laddad. Det är det underlaget vi vill ge alla intresserade.

Jimmy Gerdin