Bakgrund

 
Västerås IK är en av Sveriges största hockeyklubbar, sett till antalet aktiva barn och ungdomar. Vi är stolta över att cirka 800 killar och tjejer får utöva sin sport hos oss, och att 200 ideella ledare tar hand om dem. Det finns en enorm kraft och ett stort engagemang kring VIK. De senaste åren har vi börjat bygga en ”Tillsammans-känsla” och vi jobbar hårt med öppenhet.
 
Men det finns också saker som kan förbättras. Därför ska social hållbarhet vara högt prioriterat i VIK från och med nu. Ett Gulsvart Hjärta jobbar för gemenskap genom två olika fokusområden - för att göra föreningen, och samhället, bättre.

Samarbete med Friends

 
Machokultur, mobbning, kränkning och diskriminering är ett stort samhällsproblem och tyvärr ofta förekommande inom ungdomsidrotten, så även hos oss. Utan en tydlig och genomarbetad värdegrund blir våra ungdomslag som små öar med egna lagar och regler.
 
Under vårt första år med Ett Gulsvart Hjärta väljer vi därför att genomföra ett stort värdegrundsarbete, som ska implementeras på ett tydligt sätt till alla i och kring föreningen. Samtidigt inleder vi arbetet med utbildningar av våra ledare och vårdnadshavare. Där har VIK valt att arbete med Stiftelsen Friends som vi har skrivit ett treårsavtal med.
 
Friends ska jobba förebyggande för att saker inte ska inträffa. Sedan tidigare finns ett samarbete med Rädda Barnen och deras projekt ”High Five”, som är en åtgärdsplan när saker väl har inträffat. Vi vill jobba med de mest erfarna organisationerna och deras beprövade metoder. Därför har vi valt Friends och High Five. Målsättningen är att vi, med hjälp av dem, ska hitta en modell för hur man som idrottsförening bäst jobbar med de här oerhört viktiga frågorna.

Ökad mångfald i VIK

 
Av våra 800 aktiva barn och ungdomar är knappt 10% tjejer. De flesta är alltså killar, oftast med helsvensk bakgrund. På läktaren när vårt populära herrlag spelar är det samma sak. Vi vill bredda intresset för VIK. Att vår klubb ska spegla samhället på ett bättre sätt. Fler tjejer och barn med utländsk bakgrund i våra ungdomslag – och på läktaren i ABB Arena. Med en tydlig värdegrund i ryggen och ett bredare intresse ska vi också jobba för att läktarklimatet blir bättre år för år.
 
Ett hinder för att börja spela hockey kan ofta vara ekonomi. Alla har inte möjligheten att köpa den utrustning som krävs för att deras barn ska kunna få testa på sporten. VIK har i flera år erbjudit låneutrustningar, så att barn kan få pröva att spela hockey utan att det blir jättedyrt direkt. Låneutrustningarna är väldigt populära och tar slut fort. Vi kommer därför att jobba på att få in många fler utrustningar. Hockey och VIK är fantastiskt. Vi vill att fler ska få upp ögonen för det. Det här arbetet är steg 2 i Ett Gulsvart Hjärta och inleds säsongen 20/21.

Partner till ett Gulsvart Hjärta

 
Västerås IK är en idrottsförening med ishockey som kärnprodukt. Så har det alltid varit, och kommer så att förbli. Sedan 2019 har vi adderat social hållbarhet till verksamheten. Genom Ett Gulsvart Hjärta vill vi öka mångfalden i vår förening, och forma unga VIK-are till människor med goda värderingar, som de tar med sig genom hela livet, oavsett var de är och vad de gör.
 
Genom ett partnerskap med VIK och Ett Gulsvart Hjärta ger ni oss resurser till att göra ett ännu bättre jobb för våra aktiva, både på och utanför isen.

Nivåer

NIVÅ 1

 
  • Nyhet i VIK:s kanaler (hemsida och sociala medier med tusentals följare) att ert företag går in som partner. Artikel på hemsidan, samt en film där Du som partner själv får berätta varför ni går med. Filmen sprids i VIKs sociala medier.
  • Exponeras störst i slutet av vår stora presentationsfilm av Ett Gulsvart Hjärta som finns på vik.se och visas flera gånger per match på jumbotronen. Filmen kan användas även i partners egna kanaler.
  • LED-reklam på matcherna, ihop med Hjärtat och andra partners på nivå 1.
  • Sargreklam ihop med Hjärtat och andra partners på nivå 1.
  • Störst plats på Partnertavlan bakom hemmastå.
  • Egen aktivitet ihop med klubben. Den syr vi ihop tillsammans efter era egna önskemål.
  • Vara med på någon av våra utbildningar och prata till våra ledare eller föräldrar om er och varför ni är partner. En sån sak visar vi också gärna upp i våra egna kanaler.
  • Med på vik.se och sidan för Ett Gulsvart Hjärta där vi visar upp vilka som är partners.
  • Med på nätverksträffar.

NIVÅ 2

 
  • Nyhet i VIK:s kanaler (hemsida och sociala medier med tusentals följare) att ert företag går in som partner. Artikel på hemsidan, samt en film där Du som partner själv får berätta varför ni går med. Filmen sprids i VIKs sociala medier.
  • Exponeras med logga i slutet av vår stora presentationsfilm av Ett Gulsvart Hjärta som finns på vik.se och visas flera gånger per match på jumbotronen. Filmen kan användas även i partners egna kanaler.
  • Mellanplats på Partnertavlan bakom hemmastå.
  • Med på vik.se och sidan för Ett Gulsvart Hjärta där vi visar upp vilka som är partners.
  • Med på nätverksträffar.

NIVÅ 3

 
  • Plats på Partnertavlan bakom hemmastå.
  • Med på vik.se och sidan för Ett Gulsvart Hjärta där vi visar upp vilka som är partners.
  • Med på nätverksträffar.

Kontakt

Jens Brandberg

Jens Brandberg

Varumärke & CSR

Nyheter

Våra Partners

Nivå 1

Nivå 1

Nivå 2

Nivå 2

Nivå 2

Nivå 2

Nivå 2

Nivå 3

Nivå 3