Uppdatering från marknadssidan
Publicerad: 2020-04-01
Mellan en sportchef som vill veta sin budget och en styrelse som räknar kronor och ören – sitter vi på Marknadssidan och försöker ge svar. Men vad vågar vi lova?

Vi är alla påverkade av situationen som råder i samhället. Corona-viruset har skapat oro, mer eller mindre, hos både privatpersoner och företag. Även Västerås IK har hamnat i en villrådig stund just nu och frågorna är många.

Våra partners insats står för drygt hälften av klubbens hela omsättning och målsättning för säsongen 20/21 var initialt att ta ett steg framåt även på marknadssidan.

Hur arbetar vi idag?

Det är inte lata och lediga dagar för kontoret nu, trots att matcherna abrupt tog slut. Då vi lever på att vara en stark marknadsföringskanal, viktig nätverksplats och trevlig representationsyta så måste vi nu ta reda på att våra partners kan ge oss samma stöttning kommande år.

Budget

En omvärdering har tvingats fram och nu vrider och vänder vi på siffrorna för att hitta en trygg väg att gå in i säsongen 20/21 på.

Omvärldsanalys

Vi har ringer runt till företag i olika branscher för att skapa oss en känsla hur det står till. Svaren är olika; Några blöder, andra är oberörda. Men osäkerheten finns där hos alla. Viljan hos Alla att fortsätta stötta Gulsvart, är stark. Men vad ger ekonomin utrymme för?

Hitta tidiga avslut

Det är för många partners tidigt att prata säsongen 20/21 redan nu, men detta är den viktigaste delen för oss idag. Kan vi göra klart med alla som är trygga i ett avtalsskrivande redan idag, så ger det oss arbetsro med de företag som måste få tid att komma på fötter igen.

Säljsidan på kontoret administrerar idag ca 350 kunder och utöver det så bearbetats hela tiden nya kunder för att kunna växa ytterligare. Det är en stor massa på korttid (våren och sommaren är den primära säljperioden) som alla ska hinnas med. I situationen som råder riskerar vi att få för mycket kvar sent på sommaren, vilket skapar obalans i arbetsmängd och osäkerhet i budgetarbete.

Vad kan Ni göra?

I år är målsättningen att kontakta er tidigare än vanligt. Målet är redan nu under april månad, allt för att skapa en trygghet i marknadsarbetet – och i sportchefens lagbygge. Vet du som partner med dig att du redan idag är redo för att ta ett samtal kring ert partnerskap och vi inte har nått er än – förkom oss! Meddela din kontaktperson på marknadssidan detta så bokar vi upp ett samtal eller möte inom kort.

#Supportyourlocal

Vi vill ge tillbaka i största möjliga mån i dessa tuffa tider. På VIK.se kommer vi från och med idag fylla på med erbjudanden från våra partners. Vi vill uppmana västeråsarna att handla lokalt och se till vi tillsammans stöttar dem som stöttat oss år efter år!


Vi är försiktigt positiva i vårt arbete. Klubben mår under omständigheterna bra idag. Viljan att stötta VIK är stor, så nu hoppas vi bara näringslivets vardag tillåter det. Vi känner redan en stor längtan efter kommande säsong och laddar för att ta oss an denna på bästa sätt!

Tillsammans är vi gulsvart!

Eriq Christiansson, Försäljningsansvarig. [email protected] För frågor eller funderingar kontakt gärna mig!

Jacob Frankner